Sealen

Waarom sealen?

Sealen gebeurt om de kiezen te beschermen tegen gaatjes (cariës). Het beschermt ze op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst.

Hoe ziet sealen bij de tandarts er uit?

1. Reinigen en etsen.

Allereerst maakt de tandarts of mondhygiënist de kies goed schoon met een borsteltje of een instrument. Om de lak goed te laten hechten, ruwt de tandarts of mondhygiënist de groefjes en putjes in het glazuur op met een zure vloeistof of gel. Dat heet etsen en gebeurt meestal met een spuitje of een kwastje nadat de kies is drooggeblazen.

Praktijk sfeerbeeld

2. Spoelen en drogen

Na een korte inwerktijd spoelt de tandarts of mondhygiënist de zure vloeistof of gel weg met water. Dat gebeurt met een lucht-/waterspuit. Het water wordt opgezogen met een speekselzuiger. Speeksel zorgt er voor dat de lak minder goed aan de kies hecht. Daarom houdt de tandarts of mondhygiënist de kies met wattenrolletjes en een speekselzuiger droog, zodat er geen speeksel bij kan komen.

Praktijk sfeerbeeld

3. Rubberdam

Soms spant de tandarts of mondhygiënist een heel dun rubber lapje om de hele kies of om meerdere kiezen. Dit wordt ook wel rubberdam genoemd. Een ringetje houdt het lapje op zijn plaats. Het ringetje drukt soms iets op het tandvlees, maar dat went meestal snel. Daarna spuit hij de kies met een luchtspuit droog.

4. Sealen

Nu kan de tandarts of mondhygiënist de kunststoflak met een instrument of kwastje op de kies aanbrengen. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes en putjes.

Praktijk sfeerbeeld

5. Verharden van de lak

Als laatste stap moet de lak hard worden gemaakt. Dat gebeurt met een lamp die blauw licht geeft. Soms gebruikt de tandarts of mondhygiënist een oranje schermpje om de ogen tegen het blauwe licht te beschermen. Tenslotte controleert de tandarts of mondhygiënist of de lak goed op zijn plaats zit.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Tandheelkundig Centrum Brielle? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900 - 15 15.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag07:00 - 17:00
dinsdag07:30 - 16:30
woensdag07:00 - 17:00
donderdag07:00 - 16:00
vrijdag07:00 - 17:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Amer 21
Brielle 3232HA
Route

Patiëntervaringen

3169 reviews · ⭐ 8.8 gemiddeld

Professional

Goed geholpen, vriendelijk en information tijdens behandeling

goed behandeld top

ja fantastisch ,, Tandarts Annemarie van Duivenbooden , groot compliment

Prima tandarts

Geen bijzonderheden

Perfect

Goede behandeling van de mondhygeniste en half jaarlijkse controle en goed advies van de tandarts gekregen. (Jeanne Ouwerkerk staat nog steeds in de omschrijving hier voor kaakgewrichtsklachten maar zij is al heel lang weg en ik kan daar niet meer met mijn bitje terecht).

Alles ging goed en snel.

-

Goed

Goed

Zeer vriendelijk en kundig.

Mijn Tandarts (Hassan) is oprecht een vakman. Hij is zeer vriendelijk en begaan met zijn patiënten.

goed en keurig op tijd geholpen

Keurig op tijd en goed geholpen.

Goed gesprek

Komt kater

Top!

Professionele reiniging van mijn gebit!

Is nog niet geschied 3u

1e kennismaking goed.

prima en prettig geholpen

prettig contact, goed advies.

Gewoon prima.

Altijd prima, nemen de tijd voor je,leggen alles rustig uit. En de behandeling geen centje pijn.

Prima

Prima

Heel fijn

..

Mij ervaring is goed.

Goede behandeling en raad, vriendelijk.

niets dan lof

prima tot dusver

Uitstekend

Ja heb altijd een goede ervaring bij de tandarts en het centrum. Dus zeer tevreden.

zorgzame vriendelijk benadering

Mondhygienist en tandarts geven goed uitleg en antwoord op vragen. Behandeling adequaat en zorgzaam.

goed

goed

Vriendelijke en kundig.

Zéér prettige praktijk.

Goed geholpen

Ben zeer tevreden

Ik voelde mij als klant.

Ik voelde mij gehoord als klant en niet als iemand die kaalgeplukt kan worden.

Snel en fijn geholpen

Tandarts vertelt stap voor stap wat hij doet en vraagt regelmatig of alles goed gaat. Heel fijn